På sykkel til Armenia i Nansens fotspor

Publisert av Haug Bygdelag den 21.02.24.

Er du glad i turer og turskildringer? Leif Kagge syklet fra Nansenskolen til Armenia i 2022 og tilbake i 2023. En spennende historie om en innholdsrik sykkeltur for å delta ved 100års markeringen av Nobels fredspris til Fridtjof Nansen i Jerevan. Fridtjof Nansen ble i 2021 utnevnt til Folkeforbundets første høykommisær for flyktninger, et verv han hadde til sin død. Hans første store oppgave var å få krigsfanger etter første verdenskrig hjem. Hans suksess med dette var nok hovedgrunnen til at han fikk fredsprisen. Innsatsen overfor Armenia har Nansen beskrevet selv i boken «Gjennom Armenia» fra 1927. (Tekst er delvis utdrag fra artikkelen til Jon Ramberg, tidl. diplomat og ambassadør til Aserbajdsjan og Georgia.) Kagge viser bilder og forteller fra turen sin.

Mandag 4. mars kl. 18:00 på Haugvang
Inngang: Medlemmer i Haug Bygdelag: Gratis Ikke medlem: 100,- (Du kan bli medlem hos oss ved kjøp i døra) Vi arrangerer dette i samarbeid med den aktive sygruppa på huset, som også holder åpen kafeen med kaffe og noe godt å bite i. Inntekter på arrangementet går tilbake til lagets arbeid med å få til andre aktiviteter og lavterskel tilbud for dere i bygda. Velkommen skal dere være!